Healt Coach Marit Maass logo
Blog - Lekker Makkelijk Gezond
Marit Maass
Blog - Lekker Makkelijk Gezond
07/12/2023
1 min
0

“Ik moet toch een beetje gezond blijven, hè", antwoordt hij als ik vraag waarom hij in vredesnaam zo’n flinke collectie supplementen in zijn kast heeft staan.

07/12/2023
1 min
0

Multivitamine, Zink, Calcium, Magnesium, BCAA, Omega 3, L-Lysine, Vitamine B, C, D, K... Ik lees hier bijna een alfabet aan vitamines.


“Maar waarom haal je dit allemaal uit pilletjes?”, vraag ik hem. Hij antwoord schouderophalend “Ik heb geen idee hoe ik anders aan mijn gezondheid moet werken”. 


Op de vraag waarom hij heeft besloten om al deze dingen te gaan slikken, antwoordt hij: "Dat is mij door een specialist aangeraden op basis van hoe ik momenteel eet”.

 

Mijn ogen worden groot van verbazing. “Dus in plaats van jouw voedingspatroon aan te passen, krijg je een medicijnkast aangeraden?” Vraag ik hem. “Dat kan toch niet gezond zijn?”


Schuldbewust kijkt hij mij aan. “Ik heb zelf ook wat supplementen toegevoegd, omdat ik nogal veel sport”.

“Alsjeblieft lieverd, zullen we eens kijken wat we kunnen tweaken aan jouw voedingspatroon zodat je minstens de helft hiervan kunt skippen?” Vraag ik hem.


“Nee! Ik wil geen Vegan zijn! Dat is niet gezond!” Roept hij boos uit.


Wijzend op zijn reeks supplementen antwoord ik rustig: "In vergelijking tot wat precies?”


“Ja maar JIJ slikt ook Vitamine B12, dus vertel me niet dat in JOUW eten alles zit wat je nodig hebt!” Gaat hij door.


“Je hebt gelijk." “Vitamine B12 zit niet meer in ons eten." "Ook niet van nature in het jouwe.” Vertel ik hem. “De koe op jouw bord heeft dit simpelweg ook als supplement toegediend gekregen."


Vitamine B12 zit in grondwater. Maar aangezien we tegenwoordig niet meer met onze voetjes in de modder staan en ook onze groentes veelvuldig worden gewassen voordat we het eten, spoelen we alle B12 weg.


Dus ja, Vitamine B12 zouden we allemaal moeten slikken. 


En Vitamine D3 slik ik op dagen dat de zon niet volop schijnt of wanneer ik geen kans zie om buiten te zijn. 


Maar verder? Verder haal ik alle benodigde vitamines uit mijn eten door dagelijks fruit, bladgroen, verse kruiden, kiemgroente en zeewier te eten.


Dat noemen we de top 5.


Binnenkort zal ik een aantal van mijn favoriete recepten met je delen, zodat ook jij lekker de vitamines vanaf je bordje kunt innemen. 

Reacties
Categorieën