Healt Coach Marit Maass logo
Blog - Lekker Makkelijk Gezond
Marit Maass
Blog - Lekker Makkelijk Gezond
06/07/2023
2 min
0

Toen ik overstapte naar plantaardig en onbewerkt eten, ben ik ‘cold turkey’ geswitcht. 100% stoppen is namelijk makkelijker dan 98%.

06/07/2023
2 min
0

Wat ik hiermee bedoel?

Als je je lichaam steeds een ‘shotje’ geeft van datgene waar jij mee wilt stoppen, dan blijft jouw lichaam dagelijks om dat shotje vragen. 

Stop je met het geven van dit shotje, dan vraagt jouw lichaam er na 7 dagen niet meer naar. 

Laten we eerlijk zijn; je brein blijft verslaafd. Maar je brein kun je trainen.

En je maakt het jezelf wel veel makkelijker als je jouw guilty pleasure geheel niet meer in huis hebt. 

Dus knikker alle bewerkte middelen in de kliko en vul de voorraad- en koelkast met:

  1. Fruit
  2. Bladgroen
  3. Verse kruiden
  4. Kiemgroente
  5. Zeewier

    Optioneel en alleen voor de variatie vul je dit aan met:
  6. Aardappelen
  7. Granen
  8. Peulvruchten
  9. Noten/zaden/pitten
  10. Overige groente

    Varieer dagelijks met de ingrediënten uit de top 5 en alleen als je het even niet meer weet, vul je dit aan met ingrediënten uit de onderste 5 van de top 10. 

“Houdt dit in dat je dan nooit meer lekker mag eten?” hoor ik je vragen. 
Kijk nog even terug naar bovenstaande rijtjes. Een mens houdt van nature van zoet. 

Je mag ELKE DAG zoet eten. Stop overal fruit bij. 
Start je dag met een flink fruit ontbijt. 

Mijn ontbijt bestaat uit een smoothie van 5 bananen, een mango, een sinaasappel, een kiwi, een bos koriander en een handje spinazie. Dat giet ik in een kom waar ik ook nog een banaan in plakjes in doe. En ik gooi er ook wat moerbeien in. Of een handje blauwe bessen. Net waar ik trek in heb. 

“Maar Marit, je eet dus een kilo bananen als ontbijt?? Dan eet je toch zeker de rest van de dag niks meer?”

Zeker wel. Maar de lunch is ongeveer de helft van het ontbijt qua calorieën. En het diner is daar weer de helft van. 

Als je ontbijt als een koning, sta je met 10-0 voor. 
Je hebt je energievoorraad weer helemaal aangevuld. Alle brandstoffen die je ‘s nachts hebt opgebruikt, vul je met jouw ontbijt weer aan waardoor je vol gas de ochtend in gaat. 

Tijdens de lunch geef je je lichaam weer voldoende energie voor de middag met bijvoorbeeld een rijk gevulde salade.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik doe ‘s avonds niet zoveel. En dus heeft mijn lichaam dan ook niet zoveel calorieën meer nodig om de avond door te komen. Het lijkt voor mij dan ook totaal onlogisch om m’n bord knalvol te scheppen. 

Mijn diner is dus super klein. Een soepje, een salade of een rolletje raw vegan sushi. Heb ik meteen mijn dagelijkse portie kiemgroente te pakken. Want die sushi rol ik niet met rijst, maar met milde of pittige kiemgroente. Gewoon te koop bij de Appie.

Heerlijk met een reepje komkommer, wortel en avocado. Paar blaadjes spinazie of postelein erin rollen en hop, dippen in de sojasaus. Hmm, lekker.

Ik schrijf deze post in de ochtend, maar heb nu al trek in mijn diner. 
Afijn, eerst maar eens ontbijten.

Trouwens, mocht je je afvragen of ik intussen al 100 kilo weeg door al die bananen: ik ben juist enorm afgevallen door deze leefstijl. 

Als je stopt met vullen en start met voeden, vormt jouw lichaam zich automatisch tot het formaat dat bij jou past.

😘


Marit Maass helpt jou naar de energieke versie van jezelf

Reacties
Categorieën